onsdag 8 mars 2017

Recept: Sockerkaka med Citron, Kokosflingor och Mandel.


Som jag så många gånger tidigare har sagt så försöker jag ju att lära mig att baka. Visst låter det enkelt att bara följa ett recept men icke då. Jag avundas alla er som lyckas, ni som lyckas följa ett recept och som får fina, fotovänliga bakelser och pajer. Jag jobbar fortfarande på det. Än så länge har jag bara testat på några enkla recept och gjort om så de passar mig mer i smaken. Här kommer det första receptet: Sockerkaka med citron, kokos och mandel.



Recept 
  • 3 stycken ägg
  • 3 dl socker
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 dl  vetemjöl 
  • 75 g smör 
  • 1 dl vatten
  • Rivet skal från en halv citron 
  • 1 dl hackade mandlar 
  • 2 msk kokosflingor 
  • Lite florsocker
Till formen: 
  • Smör och ströbröd 
Steg för steg: 

  1. Smörj och bröa en sockerkaksform och sätt ugnen på 175°C.
  2. Vispa ägg och socker så att smeten blir vit och pösig. 
  3. Tillsätt vaniljsocker och bakpulver i smeten och blanda ihop snabbt. 
  4. Tillsätt vetemjölet och vispa tills du får en jämn smet, inte längre. 
  5. Smält smöret i en kastrull och häll i vattnet och låt det koka upp.
  6. Häll i smörblandningen och vispa tills du får en jämn smet. Tillsätt citronskalet och mandelbitarna och rör runt. Häll smeten i formen och strö över kokosflingorna. 
  7. Grädda sockerkakan i nedre delen av ugnen i 175°C, ca 45 minuter.
  8. Testa med en provsticka om kakan är klar, om stickan är torr kan du ta ut den ur ugnen. Vänd kakan upp och ner men vänta lite tills den har svalnat innan du lyfter upp formen för att inte kakan ska gå sönder. 
  9. Strö florsocker på kakan som dekorering. 


 Mitt enda misstag var att jag tog ur den från ugnen lite för fort, den skulle behövt några minuter till. Övning ger färdighet...

Translation 
As I have said so many times before, I'm trying to learn how to bake. I envy you people who are able to follow a recipe and manage to get fancy, tasty, photo-friendly results. So far I've only tried a few simple recipes that I have changed a bit to suit my taste more. Here is the first recipe I was quite pleased with: Sponge cake with lemon, coconut flakes and almond. Translate the recepie in google translate.

Caroline 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar